Pytanie
Kiedy można spodziewać się publikacji Dyrektywy?
Odpowiedź
Jeżeli chodzi o publikację nowej IED, to wbrew zapowiedziom KE dyrektywa nie została opublikowana na początku czerwca, a kolejny możliwy termin to lipiec br. W przypadku niedotrzymania i tej daty publikacja nastąpi już po wakacjach. Przedłużający się czas oczekiwania wynika z wielu drobnych błędów (np. zaistniały błędne odesłania pomiędzy poszczególnymi jednostkami redakcyjnymi), które muszą zostać usunięte przed publikacją. Dodatkowo w międzyczasie pojawił się wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwość dotyczący braku możliwości włączenia spalarni odpadów do EU ETS, jeżeli są powiązane z instalacjami objętymi systemem handlu. Jest to wyrok niekorzystny dla KE, dlatego trwa przegląd jego wpływu na nowe, nieopublikowane akty prawne UE. eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:62023CJ0166
Pytanie
Czy dopuszczalna wielkość, tj. norma roczna dla NOx, która obecnie dla naszego zakładu wynosi 150 mg/rm3 ulegnie zaostrzeniu i do jakiej wielkości?
Jakich dopuszczalnych wielkości emisji w zakresie NOx możemy spodziewać się dla kotłów pow. 700 MW, posiadających instalacje katalitycznego odazotowania spalin (SCR), gdzie jako czynnik redukujący stosowana jest woda amoniakalna.
Odpowiedź
W odniesieniu do wymagań emisyjnych w zakresie emisji do powietrza z LCP to nowa IED sama w sobie nie przewiduje bezpośrednich zaostrzeń. Zmieni się natomiast podejście do ustalanie wielkości dopuszczalnej emisji w PZ. Zgodnie z art. 15.3 nowej dyrektywy operator będzie musiał przedstawić analizę jaka najniższa wartość z przedziału BAT AELs jest osiągalna dla jego instalacji, uwzględniając potencjalne powiązania między różnymi komponentami środowiska (cross-media effects). Jednak takie podejście będzie miało zastosowanie dopiero po publikacji nowych Konkluzji BAT lub po zmianach PZ wynikających z art 21.5 IED (ale ten przypadek w praktyce jest niezwykle rzadki).
Jak na razie rewizji BREFu LCP nie ma w planach KE w perspektywie do 2026. Rozważa się jedynie dodanie nowego rozdziału obejmującego spalanie H2 lub inne nowe technologie - ale to nie spowoduje, że art 15.3 nowej IED zadziała dla instalacji spalających gaz ziemny czy inne paliwa objęte istniejącymi Konkluzjami BAT.
Próba wytypowania jaki będzie poziom emisji NOx w przyszłości jest trudny, ale chyba najlepszym podejściem będzie sprawdzenie jakie emisje są trwale osiągalne przy zastosowaniu SCR i to tak, aby zmieścić się bez stresu w zakresie dla poślizgu NH3. Można to zrobić na bazie danych literaturowych (łącznie z BREFem LCP) w połączeniu z aktualnymi danymi z obiektów stosujących podobne techniki.