Od 2004 roku przygotowujemy dokumentacje do uzyskania decyzji pozwolenia zintegrowanego dla firm, które wówczas zostały objęte takim obowiązkiem. W kolejnym Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 roku (Dz. U. 2014, poz. 1169), zostały wymienione wszystkie (dotychczasowe i dodano nowe) rodzaje instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, dla których wymagane jest uzyskanie pozwolenia zintegrowanego.
Zakres dokumentacji jest zgodny z wymaganiami prawnymi określonymi w Ustawie Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627, z póź. zm. §208 pkt 1oraz pkt 2)
CE2 Centrum Edukacji opracowało kilkaset wniosków o uzyskanie lub zmianę pozwoleń zintegrowanych wykonanych dla instalacji z grupy największych zakładów przemysłowych w Polsce m.in. z takich branż jak: energetyczna, papiernicza, cementowa, odlewnicza, galwaniczna, szklarska, spożywcza, cukrownicza, przetwarzania odpadów
100% opracowanych przez nas wniosków uzyskało pozwolenie zintegrowane. Sprawdź naszą listę referencyjną
Już od roku 2012 wchodzą w życie dla kolejnych branż przemysłowych Konkluzje BAT. Instalacje IPPC muszą dostosować się do ich wymagań. W szczególnych przypadkach właściciele instalacji mogą się starać o odstępstwa od Konkluzji BAT
Od roku 2012 dostosowujemy `pozwolenia zintegrowane do Konkluzje BAT oraz piszemy z sukcesem wnioski o uzyskanie odstępstw od Konkluzji BAT. Konkluzje BAT to Best Available Techniques. Jest to dokument sporządzony na podstawie dokumentu referencyjnego, który formułuje wnioski dotyczące najlepszych dostępnych technik dla instalacji nim objętych, a także wskazuje poziomy emisji powiązane z BAT.
Od 6 stycznia 2011 roku zaczęła obowiązywać IED - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, s. 17 - IED) z terminem transpozycji do prawa krajowego państw członkowskich do 7 stycznia 2013 r.
IED wprowadziła szereg bardzo istotnych zmian do Polskiego Prawa ochrony środowiska
Do najistotniejszych zmian zaliczyć można znaczne zaostrzenie standardów emisji dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłów z obiektów energetycznego spalania.
Wprowadziła również obowiązek pomiarów emisji całkowitej rtęci ze źródeł opalanych węglem, a Konkluzje BAT to uszczegółowiły.
Zgodnie z IED od 1 stycznia 2016 roku w Polskim prawie zaostrzone zostały standardy emisyjne dla zarówno istniejących jak i nowych obiektów energetycznego spalania.
Wymagania te muszą spełniać również obiekty, które korzystały z derogacji imiennych wynikających z Traktatu Akcesyjnego, po upływie terminów, na który dana derogacja imienna została przyznana.
IED wprowadziła tzw. „zasadę łączenia”. Oznacza to, że zaostrzone wymogi emisyjne znajdują zastosowanie do mniejszych obiektów energetycznego spalania, podłączonych do wspólnego komina, których moc po zsumowaniu będzie równa lub przekracza 50 MWt.
Relacja ELV, BAT i graniczne wielkości emisji - Limity emisji (tzw. „ELV” – emission limit values) określone w części 1 i 2 Załącznika 5 IED dla istniejących oraz nowych obiektów energetycznego spalania stanowią wymagane minimum i w wyniku stosowania konkluzji BAT (Best Available Techniques) mogą zostać ustanowione bardziej rygorystyczne normy. Graniczne wielkości emisyjne są to najwyższe z określonych w Konkluzjach BAT wielkości emisji powiązane z najlepszymi dostępnymi technikami, uzyskiwane w normalnych warunkach eksploatacji z wykorzystaniem najlepszej dostępnej techniki lub kombinacji najlepszych dostępnych technik.
Konkluzje BAT są przyjmowane w formie decyzji Komisji Europejskiej i są aktem prawnie wiążącym. Weryfikacja BAT następuje w okresach czteroletnich - patrz art. 21 ust. 3 IED:
"W terminie czterech lat od publikacji decyzji w sprawie konkluzji dotyczących BAT zgodnie z art. 13 ust. 5 odnoszących się do głównej działalności danej instalacji, właściwy organ zapewnia:
- a) ponowne rozpatrzenie wszystkich warunków pozwolenia dla danej instalacji oraz, w razie potrzeby, ich aktualizację, aby zapewnić zgodność z niniejszą dyrektywą i, w szczególności, w stosownych przypadkach, z 15 ust. 3 i 4;
- b) zgodność instalacji z tymi warunkami pozwolenia. Podczas ponownego rozpatrywania uwzględnia się wszystkie nowe lub uaktualnione konkluzje BAT mające zastosowanie do instalacji i przyjęte zgodnie z art. 13 ust. 5 od chwili udzielenia pozwolenia lub jego ostatniego ponownego rozpatrzenia."
Niezależnie zatem od limitów emisji określonych w Załączniku 5 do IED stale prowadzone są prace nad przeglądem dokumentów referencyjnych BREFs.
Dyrektywa o emisjach przemysłowych została implementowana do polskiego prawa w ustawie - Prawo ochrony środowiska. Co oznacza, że wydając decyzję określającą warunki pozwolenia zintegrowanego dla konkretnej instalacji właściwy organ ma obowiązek uwzględnić wymagania zawarte w konkluzjach BAT.
Raport początkowy
Ustawa Prawo ochrony środowiska wprowadziła nowy obowiązek dla przedsiębiorstw posiadających instalacje IPPC, czyli wymagające uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Mówi ona o tym, iż jeśli eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystywanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko oraz występuje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu, jest on zobowiązany wykonać:
- raport początkowy o stanie zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych tymi substancjami, (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627, z póź. zm. §208 pkt 2 podpunkt 4a)
Raport końcowy
Dla zamykanych instalacji IPPC wykonujemy raporty końcowe wraz z monitoringiem stanu jakości środowiska gruntowo-wodnego na zakres jaki był badany do raportu początkowego.
Zgodnie z Ustawą Prawo ochrony środowiska przed przystąpieniem do zakończenia eksploatacji instalacji, dla której wymagany był raport początkowy, należy przedłożyć właściwemu organowi raport końcowy o stanie końcowym zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych na terenie zakładu substancjami powodującymi ryzyko, zwany dalej „raportem końcowym” (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627, z póź. zm. §217b).
Szkolenie dla specjalistów ds. ochrony środowiska i dozoru technicznego w przedsiębiorstwach, prowadzących nadzór nad automatycznymi systemami pomiarowymi (AMS). Zakopane Szkolenie dla przemysłu i administracji z Prawa Ochrony Środowiska, na którym poznasz aktualne i planowane zmiany oraz zaktualizujesz i usystematyzujesz swoją wiedzę w zakresie korzystania ze środowiska oraz najważniejszych obowiązków w zakresie korzystania ze środowiska wynikających z aktualnych przepisów prawnych. ONLINE Szkolenie dla przemysłu i administracji z Prawa Ochrony Środowiska, na którym poznasz aktualne i planowane zmiany oraz zaktualizujesz i usystematyzujesz swoją wiedzę w zakresie korzystania ze środowiska oraz najważniejszych obowiązków w zakresie korzystania ze środowiska wynikających z aktualnych przepisów prawnych. Zakopane Szkolenie dedykowane jest przedsiębiorcom wytwarzającym odpady, zbierających odpady, przetwarzających odpady oraz wszystkich zarejestrowanych w BDO. Dla osób zajmujących się gospodarką odpadami w przedsiębiorstwach.
ONLINE WIOŚ zapowiedział się z kontrolą w Twojej firmie? Dowiedz się na szkoleniu, kiedy podmiot korzystający ze środowiska narusza przepisy prawne, jakie dokumenty musisz przygotować i na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę, aby po zakończonej kontroli WIOŚ „otrzymać laurkę”, a nie kare. Przygotuj się do kontroli efektywnie.
ONLINESprawdź najbliższe szkolenia otwarte z Ochrony Środowiska:
Nadzór nad systemami monitoringu ciągłego emisji zanieczyszczeń do powietrza wg. PN-EN 14181:2015.
APR 9, 2025
Akademia Prawa Ochrony Środowiska
APR 9, 2025
Akademia Prawa Ochrony Środowiska
APR 9, 2025
Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie od A do Z.
APR 23, 2025
Nasze usługi Doradcze: Laboratorium, Hałas
Sprawdź nasze profile na Social Media:
![]() |
![]() |